• data 12.10.2021
  • 6 min czytania
  • Ocena 4.00

Nadciśnienie a żywienie – co jeść, jaką wybrać dietę i czego unikać?

Nadciśnienie prowadzi nawet do miażdżycy czy udaru. To najczęściej występująca choroba układu krążenia, na którą cierpi co trzeci Polak, bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy. Ta przypadłość dotyka ludzi w niemal każdym wieku, ale jej leczenie nie opiera się wyłącznie na stosowaniu odpowiednich leków. Jak zatem zniwelować zgubny wpływ nadciśnienie stosując odpowiednią dietę? Podpowiadamy!

Poradnik dieta na nadciśnienie

Nadciśnienie prowadzi nawet do miażdżycy czy udaru. To najczęściej występująca choroba układu krążenia, na którą cierpi co trzeci Polak, bardzo często nie zdając sobie z tego sprawy. Ta przypadłość dotyka ludzi w niemal każdym wieku, ale jej leczenie nie opiera się wyłącznie na stosowaniu odpowiednich leków. Jak zatem zniwelować zgubny wpływ nadciśnienie stosując odpowiednią dietę? Podpowiadamy!

Dieta przy nadciśnieniu – główne zasady.

Chorując na nadciśnienie powinniśmy poważnie rozważyć zmianę stylu życia. Tym bardziej, że odpowiednie żywienie nie tylko pomoże nam w walce z chorobą, ale spowolni proces starzenia się, pomoże w regulacji cholesterolu i wzmocni ogólną odporność, która w dużej mierze zależna jest od układu pokarmowego.

  • Należy zaopatrzyć się w ciśnieniomierz i na bieżąco kontrolować pomiary. Dobrze przy tym pamiętać, że palenie papierosów czy spożywanie alkoholu może zaburzać wyniki.
  • Warto zadbać o własną masę ciała. Spadek masy ciała powoduje obniżenia ciśnienia krwi. 
  • Regularna aktywność fizyczna to podstawa – proponujemy jogging, jazdę na rowerze, basen lub siłownię.
  • Warto ograniczyć lub wyeliminować palenie papierosów, picie kawy i spożywanie alkoholu. 

Konkretna poprawa zdrowia może wymagać podjęcia dodatkowych działań, ale specjaliści zgodnie twierdzą, że podstawowe zmiany w stylu życia i konsekwencja w nich mogą pomóc w leczeniu nadciśnienia.

co jeść na nadciśnienie?

Co jeść przy nadciśnieniu?

Dieta przy nadciśnieniu powinna szczególnie mocno być skierowana na nieprzetworzoną żywność. Po pierwsze – wybierajmy surowe warzywaświeże owoce (np. borówki amerykańskie są świetnym rozwiązaniem przy tym schorzeniu). Po drugie – stawiajmy na zdrowe tłuszcze. Warto zatem włączyć do menu tłuste ryby morskie, nasiona roślin strączkowych (np. soczewica, bób, groch czy soja), a także orzechy, pestkinasiona. Dobrze jest sprawdzić jadłospis pod kątem zawartości potasu (przykładowo brokuły, pomidory czy ziemianki), który jest niezbędny w prawidłowej pracy serca.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły

Nadciśnienie – czego unikać?

jaka dieta na nadciśnienie? lekkostrawna!
  1. Warto pożegnać się z produktami podnoszącymi ciśnienie krwi – przykładami są kawa i energetyczne napoje, które zawierają dużą ilość kofeiny.
  1. Palenie papierosów negatywnie wpływa na stan zdrowia, a zwłaszcza przy schorzeniach układu krążenia. Zawarta w papierosach nikotyna nie tylko podnosi ciśnienie, ale dodatkowo uszkadza naczynia krwionośne.
  2. Alkohol również podnosi ciśnienie. Wino może pomóc w regulacji ciśnienie, ale warto poprzestać na jednej lub dwóch lampkach.
  3. Smażone, słone i tłuste potrawy najlepiej unikać szerokim łukiem, podobnie jak wysokoprzetworzoną żywność.
  4. Rezygnacja z soli kuchennej może przynieść wymierne korzyści w walce z nadciśnieniem. 

Suplementacja a nadciśnienie.

Poza dietą samą w sobie, warto zainteresować się preparatami, które zwiększają podaż potasu. Dieta bogata w ten pierwiastek w istotny sposób obniża ciśnienie krwi. Możemy włączyć do codziennego menu także niektóre zioła (np. jemioła, len, głóg), które w pozytywny sposób wpływają na stan naczyń krwionośnych. 


Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Nasza Oferta
Twój wybór

Dieta Smart

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Smart Wege

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

od 59,90 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Daily

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Classic

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta 100% Vegan

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Veggy

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

od 69,99 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Light LG&DF

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta ProActive

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

od 76,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Foodie

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
Dieta Keto+

Keto+

Keto+ to pierwsza i jedyna w Polsce dieta ketogeniczna z wyborem menu! Codziennie wybierasz z dodatkowych 5 dań.

od 86,49 zł / dzień

Zamów
Poznaj szczegóły
    Nowość

    Smart 10 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 59,90 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu

    Basic 20 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 69,99 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu
    Bestseller

    Plus 35 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 76,49 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu

    Super 45 dań

    do wyboru w codziennym menu!

    od 86,49 zł / dzień

    Zamów
    Poznaj szczegóły i menu
    SELECT Tylko w aplikacji

    Zamawiaj dania jak w restauracji a la carte!

    W Select codziennie czeka na Ciebie szeroki wybór posiłków, które możesz zamawiać na konkretny dzień i dla dowolnej liczby osób. Ciesz się pysznymi i zdrowymi daniami bez żadnych zobowiązań.

    Sprawdź szczegóły

    Pamietaj – zamów z 2 dniowym wyprzedzeniem! Grape

    Czekoladowa jaglanka z sosem wiśniowym

    Star 4,6 More

    Alzacka tarta z wędzonym serem i chutneyem z czerwonej cebuli

    Star 4,3 More

    Bajaderki z ciecierzycy

    Star 3,9 More

    Azjatycka sałatka z papają i orzechami ziemnymi, sos limonkowy z chili

    Star 3,8 More

    Amerykańskie roślinne pancakes z syropem klonowym, jabłko, winogrona

    Star 4,5 More

    Bajgiel z pastą jajeczną i suszonymi pomidorami, awokado i rukolą, pomidorki

    Star 4,7 More

    Aromatyczne tajskie massamann curry z krewetkami, brokułami, limonką i chili, ryż jaśminowy, chrupiąca surówka z fistaszkami i kiełkami

    Star 4,6 More

    Kalkulator kalorii

    1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

    Jaki jest Twój cel
    Ile masz wzrostu i ile ważysz?
    Ile masz lat a ile ćwiczysz?
    Twoja płeć?

    Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: