• data 18.11.2021
  • 4 min czytania
  • Ocena 5.00

Na co kurkuma? Na wątrobę, na serce – a może na odchudzanie?

Kryje się pod wieloma nazwami – bywa nazywana ostryżem, szafranem indyjskim albo żółtym imbirem. Kurkuma jest znana przede wszystkim ze swojego zastosowania w kuchni indyjskiej, ale równie dobrze radzi sobie z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi, a stosowana jest także jako barwnik. Za co odpowiedzialny jest związek zwany kurkuminą? W czym może pomóc stosowanie przyprawy? Czy kurkuma wspiera w odchudzaniu? Odpowiadamy!

Poradnik na co jest dobra kurkuma?

Kryje się pod wieloma nazwami – bywa nazywana ostryżem, szafranem indyjskim albo żółtym imbirem. Kurkuma jest znana przede wszystkim ze swojego zastosowania w kuchni indyjskiej, ale równie dobrze radzi sobie z wieloma dolegliwościami zdrowotnymi, a stosowana jest także jako barwnik. Za co odpowiedzialny jest związek zwany kurkuminą? W czym może pomóc stosowanie przyprawy? Czy kurkuma wspiera w odchudzaniu? Odpowiadamy!

Kurkuma działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo!

O zdrowotnych właściwościach kurkumy wiemy już od dawna, ale ich wszechstronność wciąż wywiera wrażenie. Wiemy, że przyprawa przyspiesza proces gojenia się ran (hindusi stosują ją zewnętrznie, posypując zranione miejsce), jest także prostym rozwiązaniem, gdy nie wiemy jak poprawić metabolizm, a nawet działa przeciwnowotworowo. Kurkuma zawiera witaminy: B, K i E. W składzie znajdziemy też wapń, żelazo, magnez, cynk czy potas.

Zdrowotne działanie kurkumy zawdzięczamy kurminoidom, do których należy między innymi kurkumina – silny przeciwutleniacz o przeciwzapalnych, przeciwwirusowych i przeciwnowotworowych właściwościach. To właśnie ten składnik jest odpowiedzialny za pikantny smak i żółto-pomarańczowy kolor przyprawy. 

kurkuma dobra na odporność!

Jak kurkuma wspiera nasz organizm?

? Żółty imbir można stosować przeciwbólowo.

? Przyprawa wspomaga pracę wątroby i trzustki.

? Dzięki stosowaniu kurkumy zapobiegamy pojawienia się kamieni żółciowych.

? Kurkuma działa przeciwnowotworowo. 

? Stosując kurkumę zmniejszamy poziom “złego” cholesterolu.

? Ostryż łagodzi bóle menstruacyjne.

Czy kurkuma jest słabo przyswajalna i bywa niebezpieczna dla kobiet w ciąży?

Stosowanie kurkumy jest w pełni bezpieczne, zwłaszcza jeśli korzystamy z niej w formie przyprawy. Jeśli zależy nam na wyciągnięciu z kurkumy wszystkiego, co najlepsze, np. przez suplement diety, to warto wiedzieć, że organizm człowieka ma trudności z wchłanianiem kurkuminy. Najlepsze efekty zdrowotne osiągniemy stosując dodatkowo piperynę. Jeśli chcemy jednak zdecydować się na taką suplementację, to warto wiedzieć, jakie są do tego przeciwwskazania. 

Kurkumy nie powinny spożywać kobiety w ciąży – przyprawa może powodować skurcze macicy. Ponadto, osoby z kamieniami żółciowymi również powinny zachować ostrożność i skonsultować to z lekarzem, podobnie jak diabetycy – kurkuma obniża poziom cukru we krwi.

Zbyt duże dawki kurkumy mogą powodować nieprzyjemne dolegliwości układu pokarmowego, np. biegunkę albo nudności. 

Czy kurkuma pomaga w odchudzaniu?

Kurkuma pobudza układ pokarmowy i przyspiesza metabolizm, czyli naszą zdolność do przemiany materii. Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, pikantna przyprawa może wspierać proces odchudzania, a dodając ją w niewielkich ilościach do potraw, nie wpływamy na kaloryczność posiłków. Co więcej, badania dowodzą, że dzięki spożywaniu ostryżu ograniczamy rozwój budowania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że stosowanie kurkumy (najlepiej w formie suplementów wraz z piperyną) może pomóc utrzymać zdrową sylwetkę, ale najważniejsza pozostaje zdrowa i zbilansowana dieta.

Gdzie stosować kurkumę?

Kurkuma jest składnikiem przyprawy curry, ale zastosowanie tego wschodniego specjału w kuchni jest dużo szersze. Możemy ją spożywać z wodą i cytryną w formie napoju albo przygotować specjalną nalewkę alkoholową bądź koktajl warzywno-owocowy. Sproszkowana kurkuma może posłużyć jako przyprawa do potraw albo dodatek do zupy. Zastosowanie kurkumy wykracza poza sferę kulinarną, bo roślina jest wykorzystywana także w przemyśle kosmetycznym oraz służy jako barwnik. 

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: