• data 09.11.2021
  • 4 min czytania
  • Ocena 5.00

Jaka dieta wzmocni Twoją odporność jesienią?

Wieczory stają się dłuższe, a dni chłodniejsze – nastała jesień, a w pracy czy szkole coraz częściej napotykamy przeziębione osoby. Chociaż jesienny czas bywa urokliwy, to szczególnie tą porą roku możemy złapać nieprzyjemną infekcję. Jak odpowiednio się przygotować i zadbać o odporność organizmu? Najlepiej zacząć od diety!

Poradnik dieta na odpornosc jesienią

Wieczory stają się dłuższe, a dni chłodniejsze – nastała jesień, a w pracy czy szkole coraz częściej napotykamy przeziębione osoby. Chociaż jesienny czas bywa urokliwy, to szczególnie tą porą roku możemy złapać nieprzyjemną infekcję. Jak odpowiednio się przygotować i zadbać o odporność organizmu? Najlepiej zacząć od diety!

Dlaczego dieta ma olbrzymi wpływ na naszą odporność?

Powiązanie odporności organizmu przed infekcjami czy wirusami, a tym co jemy jest nieodzowne. Nasza wątroba spełnia setki ważnych funkcji, dostarczając energię i odtruwając organizm, a 70-80% komórek układu odpornościowego możemy znaleźć właśnie w przewodzie pokarmowym, a zwłaszcza w jelitach!  Tam ma miejsce trawienie i wchłanianie wartości odżywczych do organizmu. Co więcej, znaczna część serotoniny (hormonu szczęścia) wytwarzana jest właśnie w jelitach, a nie głowie – dlatego o mówimy o nich często jako o “drugim mózgu”. Znajdują się tam setki milionów neuronów, które odpowiadają za nasze stany emocjonalne.

Nasza dieta ma nieoceniony wpływ dla organizmu, łącznie ze sferą psychiczną. Skupmy się zatem na zbilansowanej diecie bogatej w mikroelementy, witaminy i nienasycone kwasy tłuszczowe.

jak zadbać o odporność rodziny

Co warto jeść jesienią, a czego nie?

  • Owoce i warzywa – TAK! Nie tylko jesienią, ale zwłaszcza wtedy. Świeże owoce i warzywa dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Możemy sięgnąć po sezonowe przysmaki, np. dynię, która dodatkowo może pomóc przy nadciśnieniu i leczeniu innych chorób krążenia.
  • Ryby i orzechy – TAK! Znajdziemy w nich nienasycone kwasy tłuszczowe wspierające naszą odporność (zwłaszcza omega-3 i omega-6). Sięgajmy po tłuste ryby morskie, tran, ale i w wspomnianą wcześniej dynię, a dokładniej pestki rośliny. Zbawienne może być też, np. awokado.
  • Przetworzone jedzenie – NIE! Takie produkty nie zawierają odpowiednich wartości odżywczych, a jedyne co robią to zaspokajają głód. 
  • Sól – NIE! Poprzestańmy na maksymalnie 5 gramach soli dziennie, a posiłki doprawiajmy przyprawami i ziołami. 
  • Probiotyki – TAK! Poprawiają funkcjonowanie jelit i stabilizują barierę jelitową. Możemy je przyjmować w suplementach i produktach, które są naturalnymi źródłami probiotyków, np. kefir, jogurt czy kiszonki.

Jak zadbać o zdrowy tryb życia?

Chociaż dieta w budowaniu odporności jest niezwykle ważna to czasem może nie wystarczyć. Pamiętajmy o odpowiednim i zdrowym stylu życia. 

Sen jest najważniejszy – utrzymujmy sypialnie w chłodnej temperaturze i przeznaczajmy przynajmniej 6 – 7 godzin na sen. Dzięki niemu organizm oczyszcza się z toksyn, a jego brak może podnieść poziom kortyzolu (hormonu stresu) i wpłynąć negatywnie na naszą odporność.

Aktywność fizyczna wciąż pozostaje ważna –  ćwiczenia i sport poprawiają metabolizm i dostarczają do ciała endorfin.

Kubek z herbatą to jesienny i zdrowy rytuał  – chociaż nie jesteśmy tak spragnieni jak latem, to rola odpowiedniego nawodnienia w zdrowym stylu życia nadal pozostaje kluczowa. Możemy sięgnąć po wodę, ale także herbaty i zioła. 

Jaka dieta na jesień?

Jak nie dać się grypie i przeziębieniu gdy za oknem wieje jesienny wiatr? Nice To Fit You poleca dietę wspierającą układ immunologiczny i wzmacniającą samopoczucie. Dieta Balance charakteryzuje się działanami antyzapalnymi. Właściwości antyzapalne osiągamy dzięki obecności zdrowych tłuszczy (występujących w rybach) oraz solidnej dawce świeżych owoców oraz warzyw. Ta kombinacja wspiera funkcjonowanie skóry, układu sercowo-naczyniowego i nerwowego, a także ma wpływ na regulację cholesterolu czy normalizację ciśnienia tętniczego. Możesz cieszyć się urokami jesieni, a jednocześnie jeść zdrowo, budować odporność, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na rodzine spotkania czy pasje. 

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: