• data 08.09.2021
  • 2 min czytania
  • Ocena 21.77

Insulinooporność – i co dalej? Jak się odżywiać, żeby żyć zdrowo i czerpać z najlepszych smaków?

Przysparza wielu kłopotów, często towarzyszy nadwadze i otyłości oraz może stanowić zapowiedź poważniejszego schorzenia – cukrzycy. Przyczyn insulinooporności może być bardzo dużo, a jej diagnostyka nie należy do najprostszych. Czym właściwie jest to zaburzenie metaboliczne, jak je potwierdzić i co jeść, aby dbać jednocześnie o zdrowie i kubki smakowe?

Poradnik dieta na insulinoopornosc co jeść?

Przysparza wielu kłopotów, często towarzyszy nadwadze i otyłości oraz może stanowić zapowiedź poważniejszego schorzenia – cukrzycy. Przyczyn insulinooporności może być bardzo dużo, a jej diagnostyka nie należy do najprostszych. Czym właściwie jest to zaburzenie metaboliczne, jak je potwierdzić i co jeść, aby dbać jednocześnie o zdrowie i kubki smakowe?

Insulinooporność – czym jest? Przyczyny i objawy. 

Insulinooporność to zaburzenie metaboliczne, które dotyka coraz więcej osób i stanowi nowy oraz interesujący przedmiot badań specjalistów. To stan organizmu, w którym organizm człowieka ma obniżoną wrażliwość na insulinę – czyli hormon odpowiadający za poziom cukru we krwi. Rozwój insulinooporności powoduje szereg zmian metabolicznych spowodowanych rozregulowaną pracą naszych organów, np. wzrost produkcji glukozy w wątrobie albo zaburzony metabolizm przemiany tłuszczów. Warto pamiętać, że insulinooporność nie jest chorobą, chociaż może prowadzić do poważnych schorzeń przewlekłych, np. cukrzycy typu 2.

zdrowe batony na insulinooporność przekąski ciastka słodycze

Jakie są przyczyny insulinooporności?

  • brak albo niska aktywność fizyczna,
  • nadwaga czy otyłość,
  • przyczyny genetyczne,
  • nadmierny stres (zwiększony poziom kortyzolu),
  • niedobór snu,
  • niektóre leki (np. leki antykoncepcyjne albo antybiotyki).

Jakie są objawy insulinooporności?

  • pogorszenie nastroju,
  • brak siły,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • ból głowy,
  • spadek koncentracji,
  • senność,
  • ciągłe zmęczenie,
  • nadmierny apetyt,
  • problemy skórne (rogowacenie ciemne skóry),
  • stany depresyjne.

Obniżona wrażliwość na insulinę a diagnoza i badania

Nie da się wykonać jednoznacznego badania, które pozwoli lekarzowi potwierdzić albo wyeliminować występowanie insuliinooporności u pacjenta. Pierwszym krokiem jest oznaczenie glukozy i insuliny na czczo. Pomocne może być określenie profilu lipidowego (cholesterol całkowity, trójglicerydy oraz lipoproteiny o niskiej i wysokiej gęstości) oraz wskaźnika HOMA. 

Czego nie jeść przy insulinooporności?

Odpowiednia dieta i unikanie produktów, które mogą rozwinąć insulinooporność w cukrzycę mogą być ciężkie, ale odpowiednie dla organizmu produkty i nowe nawyki żywieniowe pomogą nam poprawić stan zdrowia i formę. Przy zmaganiu się z takim zaburzeniem metabolicznym powinniśmy sięgać głównie po produkty o niskim indeksie glikemicznym. 

Co między innymi należy wyeliminować z menu?

  • wyroby cukiernicze,
  • słodzone produkty mleczne,
  • potrawy smażone,
  • jasne pieczywo,
  • słodzone płatki śniadaniowe,
  • makaron pszenny,
  • jedzenie mocno przetworzone, szczególnie fast-food,
  • słodycze i lody,
  • napoje słodzone.
insulinoopornośc u dziecka

Insulinooporność, jaką wybrać dietę?

Wybór diety przy insulinooporności jest kluczowy, ale i jednocześnie ograniczony przez konieczność sięgania po produkty z niskim indeksem glikemicznym. Nasze menu powinno być bogate w odpowiednie warzywa i owoce, rośliny strączkowe, chude mięso, orzechy, tłuste ryby morskie (przez wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3) i produkty pełnoziarniste. Chociaż w leczeniu insulinooporności liczy się także wzrost aktywności fizycznej, ograniczenie stresu i regularny sen to odpowiednia dieta może skutecznie wspierać powrót do zdrowia.

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.


Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: