• data 09.08.2021
  • 2 min czytania
  • Ocena 10.77

Dieta ketogeniczna – czym jest i na czym polega?

Jedzenie tłuszczów po to, żeby później je spalać. Czy to w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak – i to z powodzeniem – wystarczy zainteresować się ketozą! Dieta ketogeniczna od długiego czasu zyskuje na popularności. Głównie za sprawą dobrych efektów w procesie tracenia masy ciała, ale ten sposób żywieniowy skrywa w sobie o wiele więcej. Zaintrygowany? Dowiedz się więcej!

Poradnik Dieta ketogeniczna

Jedzenie tłuszczów po to, żeby później je spalać. Czy to w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak – i to z powodzeniem – wystarczy zainteresować się ketozą! Dieta ketogeniczna od długiego czasu zyskuje na popularności. Głównie za sprawą dobrych efektów w procesie tracenia masy ciała, ale ten sposób żywieniowy skrywa w sobie o wiele więcej. Zaintrygowany? Dowiedz się więcej!

Z tekstu dowiesz:

  • Czym jest dieta ketogeniczna?
  • Jakie są wady i zalety diety ketogennej?
  • Jaki jest przykładowy jadłospis w diecie ketogenicznej?

Czym jest dieta ketogeniczna?

Główne założenia diety ketogenicznej sprowadzają się do utrzymywania odpowiedniej proporcji spożywanych tłuszczów (80%), węglowodanów (10%) i białka (10%). Taki model żywieniowy diametralnie różni się od zrównoważonych diet, dlatego stosowanie rozwiązania keto zazwyczaj powinno być uzgadniane z lekarzem. Osoby cierpiące na choroby związane z wątrobą albo trzustką nie powinny sięgać po takie menu.

Jeśli jednak nie mamy żadnych przeciwwskazań – możemy spróbować ketozy. To stan w którym organizm uczy się pozyskiwać energię z tłuszczów, a nie z cukru – co świetnie przekłada się na zrzucanie wagi.

Jakie są wady i zalety diety ketogennej?

Jak się okazuje, jest ich całkiem sporo. Po jednej i po drugiej stronie. Zarówno wady jak i zalety mogą być uzależnione od długości stosowania diety.

Dieta ketogeniczna – zalety

  • Dodatkowe pokłady energii przez pierwsze miesiące stosowania diety,
  • spadek masy ciała, zmniejszenia łaknienia,
  • obniżenie stężenia cukru we krwi,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia padaczki,
  • lepsza praca serca i nerek,
  • dieta jest świetna dla sportowców – ciała ketonowe zaopatrują w składniki odżywcze, nawet podczas nieregularnego spożywania posiłków.

Dieta ketogeniczna – wady

  • Spadek energii po kilku miesiącach stosowania diety, złe samopoczucie,
  • zwiększona diureza (oddawanie moczu),
  • niski poziom cukru we krwi,
  • możliwe zaparcia, problemy układu pokarmowego,
  • dieta restrykcyjna, często wymagająca kontaktu z lekarzem.
zalety i wady diety keto

Jaki jest przykładowy jadłospis w diecie ketogenicznej?

Będąc na keto można z powodzeniem spożywać wiele produktów, tak długo, jak zadbamy o wysoką zawartość tłuszczów w posiłkach. Jadłospis w diecie ketogenicznej pozwala nam sięgać po mięso, nabiał czy ryby. Powinniśmy oczywiście unikać węglowodanych, dlatego najlepiej jeśli dostarczamy je w postaci warzyw i owoców. W Nice To Fit You mimo, że nie mamy diety typowo ketogenicznej, proponujemy menu mniej restrykcyjne jeśli chodzi o zasady, ale podobne w założeniach.

Białkowo – tłuszczowa dieta niskowęglowodanowa, Active, przykładowe menu:

  • Śniadanie: Sałatka z jajkiem, boczkiem i parmezanem, sos Cezara
  • Drugie śniadanie: Tarta daktylowa z proteinowym kremem kokosowym od MrFit-trener
  • Obiad: Roladka z kurczaka z cukinią, suszonymi pomidorami i żółtym serem, mix kasz, warzywa z pary, sos własny
  • Podwieczorek: Koktajl śliwka, jogurt naturalny, serek homo, cynamon
  • Kolacja: Sałatka z kurczakiem, pieczonymi batatami, czarną komosą ryżową i jarmużem, sos sezamowy

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.


Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: