• data 05.10.2021
  • 4 min czytania
  • Ocena 4.17

Dieta 80/20 – czym jest i skąd bierze się jej ogromna popularność w Polsce i na świecie?

Wielokrotnie zdarzało Ci się wracać do starych nawyków żywieniowych i szybko odpuszczać dietę? Zdrowe odżywianie kojarzy Ci się wyłącznie z nieprzyjemnymi ograniczeniami i walką z samym sobą? Mamy coś dla Ciebie – dietę dla ciała i głowy. Model 80/20 (Zasada Pareto) jest szalenie popularny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Dlaczego? Odpowiadamy w artykule.

Poradnik dieta 80/20

Wielokrotnie zdarzało Ci się wracać do starych nawyków żywieniowych i szybko odpuszczać dietę? Zdrowe odżywianie kojarzy Ci się wyłącznie z nieprzyjemnymi ograniczeniami i walką z samym sobą? Mamy coś dla Ciebie – dietę dla ciała i głowy. Model 80/20 (Zasada Pareto) jest szalenie popularny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Dlaczego? Odpowiadamy w artykule.

Dieta 80/20 – jak działa? Zasady i założenia.

Główne założenie diety jest bardzo proste! Nasz plan żywieniowy dzielimy na dwie części – przez 80% czasu stosujemy zrównoważoną dietę, a przez 20% pozwalamy sobie na drobne ustępstwa.

Taki model żywieniowy ma doskonałe przełożenie na naszą psychikę. Okazjonalne “cheat meale” można traktować jako formę nagrody za utrzymywanie prawidłowej diety. Co więcej, świadomość nagrody na horyzoncie wzmacnia satysfakcję i ułatwia cały proces. Dieta 80/20 ma kształtować w Tobie racjonalne nawyki żywieniowe i zmniejszyć – często szkodliwy – perfekcjonizm. 

Bardzo ważne jest wyrobienie w sobie wewnętrznego przyzwolenia na drobne odejścia od ścisłej diety, o ile utrzymujemy cały podział zgodnie z duchem diety 80/20.

O czym warto pamiętać?

  • To od nas zależy, w jakie dni zrobimy sobie “wolne”. Może to być weekend, dni w środku tygodnia, albo całkowite wymieszanie posiłków w odpowiednich proporcjach.
  • Przez 80% skupiamy się nisko przetworzonych produktach (warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, etc).
  • Przez 20% możemy pozwolić sobie na słodycze, pizze czy alkohol, np. piwo albo wino.
  • Skoro już dopuszczamy do diety produkty, które mniej służą naszego organizmowi, to wybierzmy te, które dostarczają nam najwięcej przyjemności. Nie warto rzucać się na “byle co”.
co do jest dieta 80 na 20?

Dla kogo właściwy jest model 80/20?

Z pewnymi wyjątkami – dla każdego. Dieta powinna być przyjemna, a każde restrykcyjne zasady odżywiania mogą spowodować, że zniechęceni wrócimy do starych nawyków. Dieta 80/20 jest popularna na całym świecie – stosują ją również zagraniczni celebryci jak Cameron Diaz albo popularni influencerzy zajmujący się tematyką odżywiania, między innymi Damian Wiatrowski (motywator.tv).

Zasado Pareto jest odpowiednia dla osób, którym zależy na utracie dodatkowych kilogramów, utrzymaniu sylwetki albo zdrowym odżywianiu.

Dieta 80/20 – zalety i wady.

✔️ Kształtujesz zdrowe i racjonalne nawyki żywieniowe. Pysznie!

✔️ Niezdrowe produkty nie są dla Ciebie strefą zakazaną – masz do nich dostęp!

✔️ Zmniejszasz ryzyko “rzucenia” się na szkodliwe produkty, gdy odczuwasz zmęczenie.

❓ Trudno czasami podzielić produkty na te korzystne i niekorzystne, prawda? Przydatna jest zatem wiedza na temat zdrowego odżywiania. Śledź naszego bloga, a w razie wątpliwość skontaktuj się telefonicznie z dietetykiem Nice To Fit You! Jesteśmy do Twojej dyspozycji.

❓ Musisz pamiętać o racjonalnym liczeniu kalorii, zwłaszcza jeśli chcesz zmniejszyć swoją wagę. Pamiętaj, że zdrowy produkt nie zawsze jest niskokaloryczny.

❓ Samokontrola jest wymagana. Łatwo jest przekroczyć granicę i zgubić proporcję.

Zasada Pareto a dieta pudełkowa – jak połączyć?

Korzystasz z diety pudełkowej i zależy Ci na wypróbowaniu modelu 80/20? Nic prostszego! 

Dzięki aplikacji mobilnej Nice To Fit You oraz możliwościami FLEXI możesz łatwo skonfigurować swoją dietę. Wystarczy, że zaplanujesz mniejszą ilość posiłków w dniach, które masz zamiar zapełnić swoimi smakołykami. Voilà!

Możesz skorzystać z gotowych zestawów – a resztę rozplanować według swojego życzenia. Ty tu rządzisz!


Co sądzisz o modelu 80/20? Jesteśmy ciekawi Twojej opinii!

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: