• data 11.03.2021
  • 3 min czytania
  • Ocena 5.10

Czy zdrowe ryby muszą znaleźć się w jadłospisie? U nas to Ty decydujesz co jesz!

Ryby są bardzo dobrym nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, których potrzebuje Twój organizm. Dowiedz się, które ryby są najzdrowsze – te słodko czy słonowodne? Z morza czy z jeziora? Jak ryby wpływają na Twój organizm, jak często jeść ryby? Jakich ryb warto unikać? W naszej diecie nie brakuje ryb, a nad naszym łososiem w diecie pudełkowej już krążą na mieście legendy – jest najlepszej jakości i przepyszny, nawet po odgrzaniu!

Poradnik zdrowe ryby w diecie catering dietetyczny

Przeczytanie artykułu zajmie Ci: 3 minuty

Ryby są bardzo dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, których potrzebuje Twój organizm. Dowiedz się, które ryby są najzdrowsze – te słodko czy słonowodne? Z morza czy z jeziora? Jak ryby wpływają na Twój organizm, jak często jeść ryby? Jakich ryb warto unikać? W naszej diecie nie brakuje ryb, a nad naszym łososiem w diecie pudełkowej już krążą na mieście legendy – jest najlepszej jakości i przepyszny, nawet po odgrzaniu!

Dietetycy na całym świecie są zgodni, że jedną z najzdrowszych jest dieta śródziemnomorska. Jak wiadomo, tam królują ryby i warzywa. Jeśli chcesz być zdrowszy – postaraj się jeść więcej odpowiednich ryb! To jest bardzo prosta zmiana, a daje ogromne efekty w zdrowiu i samopoczuciu.

najzdrowsze ryby jakie to ntfy nice to fit you dieta pudełkowa

Czy ryby są zdrowe? 

Ryby zaliczane są do tych najzdrowszych z najzdrowszych pokarmów. Są źródłem dużej ilości bardzo cennych składników odżywczych. W szczególności białka i zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3. Te bardziej tłuste gatunki, takie jak tuńczyk, pstrąg, łosoś czy sardynki lub makrela, zawierają więcej zdrowych składników mineralnych i witamin. Warto więc włączyć je do codziennej diety.

Należy natomiast uważać na ryby z puszki! W przypadku np. sardynek czy szprotek nie aż tak bardzo – te mniejsze tłuste ryby zachowują większość swoich właściwości odżywczych. Problemem są większe ryby z puszki: śledź albo tuńczyk. One tracą większość swoich wartości prozdrowotnych, a dodatkowo często są przepełnione również metalami ciężkimi i różnymi zanieczyszczeniami. 

Na wartość odżywczą ryb wpływa kilka czynników: wiek, gatunek oraz miejsce występowania. Około 70% ich mięsa (całości ryby bez skóry i ości oraz głowy) stanowi woda, dlatego szybko się psują. Na ogół dzielimy ryby ze względu na pochodzenie: słodkowodne i morskie jak i na zawartość tłuszczu: chude, średnio-tłuste i tłuste.

Jak często jeść ryby?

Za wystarczające, dietetycy określają jedzenie ryb raz lub dwa razy w tygodniu – aby korzystać z ich prozdrowotnych właściwości odżywczych. Dzikie ryby morskie mają więcej kwasów omega-3 i jest mniej prawdopodobne, że szkodliwie zanieczyszczone w porównaniu z rybami hodowlanymi, słodkowodnymi. Jeśli więc możemy –  stawiajmy ryby dzikie na pierwszym miejscu!

Najzdrowsze ryby – które wybrać? Tłuste ryby morskie

Ryby morskie są najzdrowsze i lepsze niż słodkowodne. To fakt dietetyczny. Zawierają one duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Obfitują w nie zwłaszcza: 

  • łosoś
  • makrela
  • halibut
  • śledź
  • sardynka
  • szprot

Tłuste ryby morskie są szczególnie polecane przez lekarzy i dietetyków, właśnie ze względu na największą zawartość kwasów tłuszczowych. Ale i niektóre słodkowodne mają wiele zdrowych witamin i składników mineralnych. Wśród ryb słodkowodnych góruje pstrąg, a tuż za nim są szczupak, węgorz, okoń czy sandacz.

Jakich ryb warto unikać?

Niestety, albo i stety, nie wszystkie ryby warto jeść. Niektóre z nich mogą być wręcz niebezpieczne dla naszego zdrowia, szczególnie spożywane w większej ilości niż zalecana i pochodzące z niewiadomych źródeł. Rybę maślana na przykład jest bardzo ciężkostrawna i może wywołać u nas zatrucie pokarmowe. Bardzo dobrym przykładem również jest popularna w Polsce panga – ryba hodowlana, karmiona głównie paszą oraz antybiotykami… Jej mięso jest praktycznie w całości pozbawione jakichkolwiek wartości odżywczych, lepiej pangi unikać. A w szczególności tej panierowanej, smażonej na głębokim tłuszczu w towarzystwie frytek i majonezu.

Podsumowując – jedzmy ryby i nie bójmy się ich! Pamiętajmy natomiast o tym, żeby nie przesadzać z ich spożyciem, szczególnie tych, które mogą w nadmiarze nam zaszkodzić oraz ich sprawdzać pochodzenie. W tym przypadku powiedzenie “najtańsze nie znaczy najlepsze” może okazać się bardzo słuszne. 

Decyduj, grymaś i wydziwiaj! Nice To Fit You.

jakich ryb unikac w diecie ntf nice to fit you catering pudelkowy

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: