• data 21.09.2020
  • 3 min czytania
  • Ocena 33.77

Co to są węglowodany? U nas sam wybierasz, co jesz!

Wielu dietetyków uznaje węglowodany za podstawowe źródło energii. Z kolei dieta niskowęglowodanowa ma coraz więcej zwolenników ze względu na pozytywny wpływ na zdrowie oraz sylwetkę. Jak jest naprawdę? Które źródła węglowodanów będą dobrym wyborem na diecie? Jakie węglowodany po treningu będą najlepsze?

Food przyprawy poprawiajace trawienie

Z jednej strony produkty bogate w węglowodany są zachwalane przez wielu dietetyków i uznawane za podstawowe źródło energii. Z drugiej zaś coraz więcej osób decyduje się na przejście na dietę niskowęglowodanową ze względu na jej pozytywny wpływ na zdrowie oraz sylwetkę. Jak jest naprawdę? Które źródła węglowodanów będą dobrym wyborem na diecie? Jakie węglowodany po treningu będą najlepsze? Sprawdźmy!

Na co dzień raczej nie przejmujesz się rozkładem makroskładników w swoich posiłkach. Kanapka z szynką? Drożdżówka? Danie z baru na rogu? Gdy przychodzi pora na obiad, po prostu wybierasz najszybszą opcję, która zaspokoi Twój głód! Niestety, spożywanie nadmiaru przetworzonych węglowodanów może skutkować wzrostem masy ciała i problemami zdrowotnymi. Jak w takim razie wybierać dobre węglowodany i jak uwzględniać węglowodany w diecie?

Węglowodany – co to?

Węglowodany to cukry, które ze względu na różnice w budowie możemy podzielić na proste oraz złożone. Glukoza i fruktoza, czyli węglowodany proste, występują głównie w miodzie, owocach oraz sokach owocowych. Węglowodany złożone, takie jak skrobia, występują głównie w pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz warzywach korzeniowych.

Główną funkcją, którą węglowodany pełnią w organizmie, jest funkcja energetyczna, a zapotrzebowanie na węglowodany będzie zależało od wieku, płci, stanu zdrowia oraz aktywności fizycznej. Jeżeli zaczniesz spożywać węglowodany w nadmiarze, prędzej czy później doprowadzi to do nadwagi oraz problemów zdrowotnych, takich jak insulinooporność, otyłość oraz cukrzyca typu 2.

Pamiętaj, o tym, że zdrowa dieta powinna być zbilansowana, a więc zawierać zarówno białka, węglowodany, jak i zdrowe tłuszcze.

Węglowodany – co jeść?

Bez względu na to, czy jesteś na diecie bogatej w produkty węglowodanowe, czy jednak wolisz uwzględniać ich mniej w swoim codziennym menu, ważne jest to, abyś wybierał zdrowe węglowodany. Produkty, na które warto postawić, zawierają witaminy, składniki mineralne oraz błonnik:

  • kasze z pełnego przemiału (gryczana, jęczmienna, jaglana, quinoa),
  • warzywa korzeniowe (buraki, bataty, marchew, pasternak),
  • brązowy ryż,
  • płatki owsiane,
  • sezonowe owoce i warzywa.

Zrezygnuj z produktów bogatych w cukry rafinowane, takich jak sklepowe słodycze, słodkie napoje czy przetworzone przekąski. Te produkty są bogate w rafinowany cukier oraz tłuszcze trans i nie mają żadnej wartości odżywczej. Dodatkowo mogą zwiększać stan zapalny w organizmie, a tym samym przyczyniać się do rozwoju chorób metabolicznych. 

Jesteś osobą intensywnie trenującą i zastanawiasz się, co ma dużo węglowodanów i nie zaszkodzi Twojemu zdrowiu oraz regeneracji? Postaw na owoce, takie jak banany, daktyle czy rodzynki – co prawda mają one większą ilość cukru, ale ze względu na Twoją aktywność możesz sobie na to pozwolić. Możesz wkomponować je w swoją dietę jako deser lub zrobić z nich koktajl z masłem z orzechów laskowych lub mlekiem kokosowym – dodatek tłuszczu zmniejszy gwałtowny wyrzut insuliny i zapewni sytość na dłużej. Zwróć uwagę na napoje, które pijasz w trakcie treningu i po nim – kolorowe izotoniki są pełne cukru. Jeżeli szukasz ich zdrowszego zamiennika, postaw po prostu na zwykłą wodę.  

Ile węglowodanów spożywać?

Chcesz zrzucić nadmiar tłuszczyku, ale nie wiesz, ile węglowodanów powinieneś jeść? Zastanawiasz się, w jaki sposób komponować posiłki, aby dostarczyć sobie optymalną ilość energii? Z NTFY to bardzo proste!

Nasze diety zostały skomponowane przez zespół wykwalifikowanych dietetyków, tak abyś nie musiał się zastanawiać, w czym są węglowodany i czy nie spożywasz ich za dużo. Wszystkie rodzaje diet w naszym cateringu dietetycznym zawierają zdrowe węglowodany, tak, aby wspierać zarówno Twoje cele sylwetkowe, jak i zdrowie.

W naszej ofercie znajdziesz nawet dietę Active, która pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy ze względu na niższą podaż węglowodanów! Jeżeli do tej pory dieta kojarzyła Ci się z nudnymi posiłkami, to czas to zmienić! A jeśli przez chwilę znudzi Ci się ograniczanie węglowodanów zamarzy Ci się wysokowęglowodanowy posiłek, nic straconego! W swoim panelu klienta możesz dowolnie dobierać posiłki w ramach wykupionego przez Ciebie pakietu. Pamiętaj, że naszym menu uwzględniamy takie przysmaki, jak: tarta czekoladowa z musem malinowym i kremem proteinowym od MrFit-trener, czy fit sernik brownie! Skorzystaj z oferty NTFY i ciesz się zdrowymi, zbilansowanymi posiłkami!

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: