• data 30.11.2021
  • 4 min czytania
  • Ocena 10.00

Ashwagandha – na co naprawdę pomaga?

W wolnym tłumaczeniu jej nazwa oznacza zapach konia. Należy do roślin z rodziny psiankowatych, podobnie jak pomidor czy ziemniak. Korzeń ashwagandhy, witania ospała, a może żeńszeń indyjski lub zimowa wiśnia? Znamy wiele określeń na tę niezwykłą roślinę, a jej właściwości zdrowotne wciąż budzą wśród nas podziw. Na co ashwagandha pomaga? Czy jej stosowanie jest bezpieczne? Jakie są przeciwwskazania i czy mogą wystąpić skutki uboczne?

Poradnik Ashwaganda, czy jest zdrowa?

W wolnym tłumaczeniu jej nazwa oznacza zapach konia. Należy do roślin z rodziny psiankowatych, podobnie jak pomidor czy ziemniak. Korzeń ashwagandhy, witania ospała, a może żeńszeń indyjski lub zimowa wiśnia? Znamy wiele określeń na tę niezwykłą roślinę, a jej właściwości zdrowotne wciąż budzą wśród nas podziw. Na co ashwagandha pomaga? Czy jej stosowanie jest bezpieczne? Jakie są przeciwwskazania i czy mogą wystąpić skutki uboczne?

Czym jest ashwagandha?

Ashwagandha to roślina rosnąca pod postacią zielonego krzewu. Jej skład jest bogaty w związki chemiczne takie jak: kumaryny, alkaloidy czy flawonoidy. Znajdziemy ją głównie w strefie subtropikalnej – zwłaszcza południowo-wschodniej Azji, ale uprawiana też jest w klimacie umiarkowanym. Szczególną popularność zyskała w tradycyjnej medycynie indyjskiej –  ajurwedzie. Możemy ją spożywać w formie sproszkowanej, a także jako wyciąg lub ekstrakt. Ashwagandha jest ceniona przede wszystkim za właściwości korzenia rośliny, ale cenne składniki znajdziemy także w owocach, liściach i ziarnach.

Ashwagandha wspiera kondycję ciała oraz umysł

udowodnione wieloma badaniami. Wiemy, że roślina działa uspokajająco – stąd może wspierać nas, gdy odczuwamy zmęczenie albo walczymy ze stresem. Na co naprawdę pomaga ashwagandha?

na co pomaga ashwagandha?
  • Roślina może skutecznie wspierać leczenie choroby Alzheimera.
  • Ashwagandha reguluje metabolizm.
  • Wspiera pracę układu nerwowego – wzmacnia koncentrację i pomaga efektywniej się uczyć.
  • Obecne w roślinie witanolidy mogą hamować rozwój niektórych nowotworów, np. raka piersi czy jelita grubego.
  • Pozytywnie oddziałuje na układ odpornościowy – pomaga w walce z infekcjami i wzmacnia wydolność organizmu.
  • Ashwagandha chroni wątrobę.
  • Jest silnym antyoksydantem, co ma wpływ na spowolnienie procesu starzenia się organizmu.
  • Redukuje ilość kortyzolu (hormonu stresu) i poprawia jakość snu.
  • Wspiera przy budowaniu kondycji ciała. Korzeń Ashwagandy jest popularnym suplementem stosowanym przez wiele osób aktywnych fizycznie. 
  • Żeńszeń indyjski zmniejsza poziom “złego” cholesterolu.
  • Korzeń wspiera płodność mężczyzn.

Jakie są przeciwwskazania do spożywania ashwagandhy?

Stosowanie rośliny jest zasadniczo bezpieczne, ale w niektórych przypadkach warto skonsultować z lekarzem suplementację diety preparatami z ashwagandhy. Jeśli przyjmujemy leki uspokajające lub nasenne, możemy narazić się na niepożądane skutki uboczne. Chorzy na nadczynność tarczycy, nadciśnienie i cukrzycę także powinni zachować szczególną ostrożność, podobnie jak kobiety w ciąży – skład chemiczny rośliny może wpływać niekorzystnie na przebieg ciąży. Odradza się także przyjmowanie ashwagandhy przez dzieci.

Samo zażywanie preparatów z rośliny może skutkować takimi skutkami ubocznymi jak wymioty, biegunka i inne dolegliwości układu pokarmowego.

Czy ashwagandha ma wpływ na osoby trenujące siłowo?

Preparaty z ashwagandhy nie bez powodu cieszą się dużą popularnością wśród sportowców. Badania potwierdzają, że stosowanie rośliny reguluje metabolizm, poprawia wydolność organizmu,  a także powoduje wzrost siły i tkanki mięśniowej. Wiemy również, że suplementacja ashwagandhą wspiera regenerację mięśni po treningu oraz podnosi poziom testosteronu, zgodnie z niektórymi badaniami nawet o 15%. Zbilansowana dieta dla osób aktywnych fizycznie nie powinna schodzić na drugi plan na rzecz ashwagandhy, ale stosowanie rośliny może skutecznie poprawiać efekty treningu i ćwiczeń siłowych.

Sprawdź
diety NTFY

Najprostsza kuchnia

Smart

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Najprostsza kuchnia

Smart Wege

Najprostsza kuchnia w ofercie. Dla zwolenników kulinarnej prostoty – pyszny smak i najwyższa jakość składników.

Sprawdź Szczegóły
Kuchnia domowa

Daily

Prosta i przepyszna kuchnia domowa jaką dobrze znasz. Zdrowe i lokalne produkty, bez eksperymentów.

Sprawdź Szczegóły
Polskie i światowe klasyki

Classic

Polskie, europejskie i światowe klasyki! Tradycja okraszona nowymi trendami, bez wykluczeń produktowych.

Sprawdź Szczegóły
W 100% roślinna dieta

100% Vegan

W 100% roślinna dieta. Bez mięsa, nabiału, jaj, ryb i miodu. Odpowiedniki znanych dań. Certyfikaty V-Label & Viva!

Sprawdź Szczegóły
Dieta wegetariańska

Veggy

Zdrowo zbilansowana i mocno sycąca dieta wegetariańska. Pyszne dania bez mięsa, bez ryb, ale z nabiałem i jajami!

Sprawdź Szczegóły
Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa

Light LG&DF

Mniej glutenu, bez nabiału i mięsa. Ryby są! Lekkostrawna, antyoksydacyjna, wspierająca trawienie i odporność!

Sprawdź Szczegóły
Dla trenujących!

ProActive

Białkowo-tłuszczowa dieta od trenera, dla trenujących! Mniej węglowodanów i glutenu. Przepyszne MrFit desery!

Sprawdź Szczegóły
Ketogeniczna dieta tłuszczowa

Keto

Ketogeniczna dieta tłuszczowa. Minimum węglowodanów, maksimum efektów! Przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź Szczegóły
Światowe smaki

Foodie

Restauracyjne smaki świata z górnej półki. Ekskluzywne produkty, inspiracje, innowacje. Gourmet dla smakoszy!

Sprawdź Szczegóły
Keto z wyborem menu

Keto+

Zyskaj dostęp do 5 dodatkowych dań keto w menu! Poprawia skuteczność spalania tkanki tłuszczowej. Wspomaga koncentrację w pracy oraz lepszy, bardziej jakościowy sen.

Sprawdź Szczegóły

Nice To Fit You – więcej niż catering dietetyczny.

Kalkulator kalorii

1500, 2000, 2500 czy więcej? Jaka ilość kalorii będzie dla Ciebie odpowiednia? Uzupełnij pola i poznaj swoje potrzeby oraz swojego organizmu.

Jaki jest Twój cel
Ile masz wzrostu i ile ważysz?
Ile masz lat a ile ćwiczysz?
Twoja płeć?

Twoje zapotrzebowanie kaloryczne to: